Vecka 30

Vecka 30 är här (29+0) Vikt: +5,7. Veckan som gått har varit mindre bra för jag har varit sängliggandes med feber och vidrigaste förkylningen i två dagar. Som gravid har man tydligen sämre immunförsvar och jag är aldrig sjuk annars. Annars har veckan rullar på och allt såg ju bra ut med lillan när jag var hos bm i onsdags. Idag ska jag, Axel, Sofie och Johan till sälen och jag har lite bråttom för det är en del kvar att packa så det får räcka såhär för denna vecka, uppdate om vad som står i appen får ni också.
BARNET:
Barnet är nu ca 36 cm lång och väger ca 1,43 kg i början av veckan och ca 1,58 kg vid veckans slut. Barnets kroppsbehåring - lanugohåren börjar försvinna, även om ett par fjuniga strån kan finnas kvar vid födseln. Lungorna, muskler och hjärnan fortsätter sin utveckling och skelettet hårdnar än mer. En del barn börjar redan nu att lägga sig med huvudet i bäckeningången. Du kan känna att barnets huvud pressar på mot bäckenbotten och även tydliga sparkar upp mot bröstkorgen.
MAMMA:
All extra vikt som du bär på är slitsamt för din rygg, tänk på hur du sitter och står och försök att vara så snäll mot kroppen som möjligt. Barnet växer mycket nu, så glöm inte bort dina mellanmål! Ibland kan du känna dig lätt illamående under dessa veckor, det bror på barnets snabba tillväxt och att hormonpåslaget är stort. Det är helt normalt.

Kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg?

Skriv här: