Vecka 26

Och sä var vi redan inne i vecka 26 (25+0)
Mående: Jag mår bra! Lite lätt illamående har börjar kommit vissa dagar, ibland på nätterna, morgonen eller en stund mitt på dagen. Som tur är så mår jag inte jätte illa och det varar inte mer än 5 minuter.
Cravings: SEMLA! Helt klart. Det har nog varit mitt största sug under graviditeten hittills.
 Vikt: +3,9 kg vilket betyder att jag väger mindre denna veckan än förra, men vägde mig på hungrig mage.
Dagar kvar: 104 och vi är snart nere på tvåsiffrigt, woho!
 
BARNET:
Barnet är ca 31 cm långt mellan huvud och fot, och väger ca 810 g i början av veckan och ca 930 g vid veckans slut. Barnet kan andas in och ut och tränar sig genom att fylla lungorna med fostervatten. Ögonen är färdigbildade. Vid ljud reagerar barnet med högre puls, det börjar även reagera på beröring runt denna period.
 
MAMMA:
Magen växer rejält och en del kvinnor får hudbristningar som ser ut som blåskimrande linjer. Hudbristningarna beror sannolikt på hormoner och det hjälper inte att smörja in magen med dyra krämer eller oljor. Ofta kliar det rejält om huden brister, det kan du däremot lindra genom att smörja in magen med en mjukgörande kräm. En del kvinnor får även hudbristningar på brösten, låren och stjärten. Ofta bleknar de bort med tiden. Blodcirkulationen tar hand om den ökade mängden vätska som finns i kroppen vilket gör att ditt hjärta och dina njurar jobbar extra hårt. 
 
 

Kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg?

Skriv här: