Vecka 34

 
Välkommen vecka 34! (33+0) och +6,5kg, alltså en vikminskning på 0,2kg sen förra veckan?
Veckan som varit har vart helt kanon, hade världens finaste babyshower och det är nu bara 48 dagar kvar till bf. Kändes som att det var två veckor sen jag skrev att vi var under 100 dagar? Jag tror dock inte att lille Lars kommer stanna ända till bf. Från och med nu ser jag mig själv som höggravid. Jag har 10 dagar jobbdagar kvar i butiken och det börjar bli tungt för ben, fötter rygg och jag känner mig tröttare än vanligt.
Lars har hicka flera gånger om dagen som jag tydligt känner. Vill bara klargöra att jag kallar bebis Lars och det är inte vad bebisen sen kommer att heta. Vet ju inte ens könet på lillen. Haha, så ni inte blir förvirrade.
BARNET:
Barnet är nu ca 42 cm och väger ca 2,18 i början av veckan och ca 2,35 kg vid veckans slut. Nu kan barnet själv bekämpa lätta infektioner med sitt immunförsvar. Utrymmet minskar för varje dag och barnets rörelser blir större och långsammare. Kring den här perioden lägger sig en del barn tillrätta. Vissa fixerar huvudet i bäckeningången, medan ca 3-4% lägger sig med stjärten eller benen neråt i bäckenet. Man kan då få fostret att försöka vända på sig rätt,  en så kallad yttre vändning som görs på förlossningen omkring vecka 37+0.
MAMMAN:
Vätska kan samlas i kroppen och du märker det t.ex på att dina händer och fötter svullnar. Din blodvolym har ökat med ca en liter, men från och med nu håller sig blodmängden konstant fram till förlossningen. Från och med att du börjar känna barnets rörelser ska du känna liv i magen varje dag. Om du är bekymrad över att ditt barn rör sig mindre än vanligt ska du kontakta sjukvården direkt. Dag som natt. Speciellt om det sker nära förlossningen.

Kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg?

Skriv här: