Vecka 19

Idag gick vi in i vecka 19 (18+0) 
45 % av graviditeten har passerat och vi är snart halvvägs. Tycker verkligen magen blivit stor bara de senaste dagarna, går inte att dölja bulan längre hur mycker man än försöker spänna in haha. Har verkligen kännt mig virrig den senaste veckan. Idag efter jag hade gymmat så hade jag inte låst skåpet, när jag sen kommer ut till bilen märker jag att dörren inte var helt stängd heller. Har också drömt väldigt märkliga drömmar den senaste tiden, inatt tillexempel drömde jag om en jätte tjurig tant som jobbar på willys, som jag stötte på i veckan. Hur trist är det föresten inte med grinig personal i ett serviceyrke? Kan förstöra hela ens dag. 
 
I appen står det såhär:
BARNET:
Barnet är nu ca 20 cm från huvud till fot och väger ca 170 g i början av veckan och ca 220 g vid veckans slut. Mjölktänderna är färdigbildade men syns inte. I denna vecka görs vanligsvis en ultraljudsundersökning. I undersökningen tittar man på barnets utveckling och alla organ, ofta kan man också se barnets kön.
 
MAMMA:
Ditt hår och dina naglar kan reagera positivt på din snabbare ämnesomsättning och de ökade blodmängden i kroppen. Kanske börjar du få en mörkare hudrand från blygbenet upp mot naveln, denna kallas linea nigra och bleknar också oftast bort efter graviditeten. Nu kan det också vara bra att prata med din barnmorska om järntillskott, de flesta behöver det från och med den 20:e graviditetsveckan.

Kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg?

Skriv här: