Vecka 23

Vecka 23 (22+0)
Denna vecka visar vågen +3,9 kg. Gick precis upp första kilot men nu går de undan? 55% av graviditeten har passerat, 155 av 280 dagar har gått. Jag är i kalendermånad 5, graviditetsmånad 6. Jag är i trimester 2 och bebis är beräknad om 125 dagar. Veckan har gått så fort och jag har inte hunnit med, men har mått väldigt bra. En sak jag lagt märke till är att håret inte blir alls lika flottigt som tidigare. Om bebis skulle födas nu finnas det en chans att den skulle klara sig. Hur ballt, det ligger verkligen en liten bebbe i magen nu. såhär står det i appen i vecka 23:
BARNET:
Barnet är nu ca 27 cm långt mellan huvud och fot, och väger ca 465 g i början av veckan och cirka 550 g vid veckans slut. Man kan fortfarande ana skelett och organ genom barnets hud. Dess hörsel förbättras och barnet kan nu urskilja olika ljud både inifrån och utanför den gravida kvinnans kropp. När ert barn föds kommer det att känna igen era röster på både tonläge och rytm.
 
MAMMA:
Allteftersom magen växer så påverkas din matsmältning. Du kan uppleva förstoppningsproblem eller halsbränna. Halsbränna kan lindras om du äter många små mål istället för färre rejäla måltider. En promenad efter maten kan också hjälpa. Kanske kan du nu känna barnets kroppsdelar genom bukväggen, en liten fot eller ett knä? Ligamenten som håller upp livmodern töjer sig i takt med att livmodern och barnet växer, det kan ibland orsaka obehag i sidan av magen. Obehaget bör försvinna om du vilar, kontakta annars sjukvården.
 

Kommentarer
Postat av: Eleonora Adriana ♥

Så fin mage!

Svar: Tack vad glad jag blir 🤗
Moa Nordqvist

2017-02-10 @ 11:10:43
URL: http://eleonoraadriana.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg?

Skriv här: