Vecka 22

Ja jag vet att min top är vikt och ja det stör mig
Idag går vi in i graviditetsvecka 22 och har alltså varit gravid i hela 21 veckor. Några dagar efter vi gick in i vecka 21 tror jag att jag kände de första sparkarna. Det buffade till tre gånger. Dock har Axel inte fått känna något än. Men det var så mysigt. Har märkt att magmusklerna har delat på sig nu och jag är inte alls lika stark i magen. Naveln börjar titta fram mer och mer. Veckans cravings: semla, kan inte sluta tänka på semla. Ska nog åka och köpa mig en på rasten idag. I appen står det såhär om bebis och mig:
BARNET:
Barnet är nu ca 26 cm långt mellan huvud och fot och väger ca 370 g i början av veckan och ca 450 g vid veckans slut. Barnet växlar mellan att vara vaken och sova och har redan en egen gyngsrytm. När du vilar är barnet kanske som mest aktiv medan det vaggas till sömns när du håller igång. Den del av hjärnan hos barnet som tillverkar hjärnceller utvecklas mycket under den här tiden.
 
MAMMA:
Graviditetshormonerna kan få ditt tandkött att svullna och det är viktigt att du fortsätter sköta din tandhygien noga. Även fräknar, födelsemärken och vårtgårdarna kan påverkas. Du bör undvika stark sol.
 
 

Kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg?

Skriv här: