Vecka 32

Vecka 32 idag, 31 fulla veckor. Jag har gått upp 5,9 kg nu. Nu börjar de kännas att man är stor och gravid, de börjar bli tungt, fötterna och hela kroppen är tröttare än vanligt. Det är trångt i magen och det märks, får inte i mig så mycket mat på en gång utan får äta flera gånger per dag istället, annars kan jag känna mig yr. Jag känner bebisen varje dag, det känns mest långt ner i magen men de kan samtidigt sparka vid revbenen så nu är de en stor bebis i magen. Dock sparkar Lars inte alls mycket som jag tyckte hen gjorde i början, så jag tror nu att det är en lugn bebis. Socker suger har spårat ut och jag äter nått sött varje dag och efter nästan varje måltid. Ska börja skissa på ett förlossningsbrev snart. Hoppas också jag får brev från försäkringskassan ifall jag får gå hem på gravidpenning som jag ansökt om från 15 maj, alltså en månad innan bf med tanke på att jag har tungt jobb. Tur man har goa kollegor som vill hjälpa till och underlätta för mig. 
BARNET:
Barnet är nu ca 39 cm lång och väger ca 1,79 kg i början av veckan och ca 1,95 kg vid veckans slut. Barnet sover en stor del av tiden men under de vakna perioderna är barnet aktivt och tränar på att röra sig, andas och öppnan och stänga ögonen. Så du som blivande mamma ska känna fosterrörelser flera gånger om dagen. De inre organen fortsätter att mogna och lungorna förbereder sig inför den riktiga andningen. Barnets alla fem sinnen, syn, hörsel, smak lukt och känsel fungerar.
MAMMA:
Förvånas du över hur fort din mage växer? Nu när ca halva barnets födelsevikt är uppnådd, ska den fördubbla sin vikt under de sista 8-10 veckorna, något som kommer att märkas på din mage, och din vikt ökar snabbare nu. Vila så ofta du kan! Den stora livmodern trycker på dina inre organ, bland annat magsäcken och du kan uppleva att du blir mätt snabbare. Du känner att det helt enkelt inte får plats. Sikta på mindre måltider, lite oftare istället. 
 

Kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg?

Skriv här: